گل های آپارتمانی

علت ریختن گلهای ارکیده

علت ریختن گلهای ارکیده

علت ریختن گلهای ارکیده

همه ما ارکیده ها را به خاطر ساقه های زیبا و شکوفه های جوشانشان دوست داریم، اما وقتی آن گل های زیبا شروع به ریزش کردند، چه کاری می توانید انجام دهید؟ و چرا آنها در وهله اول سقوط می کنند؟ گلهای ارکیده شما به احتمال زیاد می ریزند زیرا گلدهی گیاه تمام شده است. ارکیده در آستانه ورود به دوره خواب زمستانی است که قبل از شکوفه دادن دوباره استراحت می کند از دیگر دلایل ریزش گل ها می توان به آبیاری بیش از حد، کم آبی، کمبود نور خورشید و آفتاب زیاد اشاره کرد.

 

علت ریختن گلهای ارکیده

 

مرحله شکوفه دادن یک ارکیده باید شش تا هشت هفته طول بکشد و برخی از انواع گل ها را برای چندین ماه نگه می دارند. خشک شدن و ریزش گلها یکی یکی پس از متوسط دوره گلدهی مورد انتظار، کاملاً طبیعی است. اگر این اتفاق یکباره زودتر از موعد اتفاق بیفتد، یا زمانی که جوانه‌ها نرم یا خشک می‌شوند و بدون اینکه گلی رشد کنند می‌ریزند، علت معمولاً یک مشکل نگهداری است که می‌توان آن را اصلاح کرد. برنامه مراقبت خود را طبق لیست زیر مرور کنید. ممکن است به شما کمک کند تا مشخص کنید که چه چیزی باعث از بین رفتن شکوفه ها و جوانه های ارکیده شده است.

 

مدت زمان ماندگاری گل های ارکیده

برخی از ارکیده ها، مانند رایج ترین ارکیده خانگی  تا سه ماه شکوفا می شوند. سایر ارکیده ها، مانند کاتلیاها، حدود یک ماه را در شکوفه می گذرانند. مدت زمان ماندگاری گل ارکیده نه تنها به گونه گیاهی بلکه به سلامت آن نیز بستگی دارد.

 

پژمرده شدن گل ارکیده

 

هر چند وقت یک بار ارکیده ها شکوفا می شوند

هر چند وقت یک بار ارکیده ها شکوفا می شوند بیشتر ارکیده ها قبل از اینکه شروع به بیدار شدن و رشد دوباره کنند حدود دو تا شش ماه را در خواب سپری می کنند. شما اغلب تنها شاهد یک گل در سال برای گیاهانی با دوره خواب طولانی تر خواهید بود.

گلهای ارکیده در حال سقوط از ساقه

همانطور که در بالا یاد گرفتیم، افتادن گل ها از ساقه ارکیده شما کاملا طبیعی است. این احتمال وجود دارد که گیاه شما به سادگی چرخه شکوفه طبیعی خود را کامل کرده باشد و گل خود را برای آماده شدن برای مرحله خوابی که گیاه در شرف ورود است، رها کرده باشد.
علت ریختن گلهای ارکیده

گلهای ارکیده از ساقه قهوه ای می ریزند

برای ماه‌ها، شکوفه‌های زیبای گیاه ارکیده را دیده اید، اما اکنون، گل‌ها ریخته‌اند و ساقه آن قهوه‌ای می‌شود. چه کاری باید انجام دهید؟

به طور طبیعی، گل های ارکیده شما به عنوان بخشی از چرخه زندگی گیاه می ریزند و در بسیاری از مواقع نیازی به انجام هیچ اقدامی نخواهید داشت. با این حال، گاهی اوقات، ارکیده از هرس کردن سود می برد، به خصوص اگر ساقه آن قهوه ای شود.

یک ساقه قهوه ای می تواند نشان دهنده بخشی از گیاه در حال مرگ باشد. این چیزی برای ترس نیست. این فقط به این معنی است که گیاه دیگر از آن قسمت استفاده نمی کند. مانند گلی که افتاده است، ساقه ممکن است برای حفظ انرژی و تمرکز آن بر روی رشد جدید کنده شود.

اگر ساقه برهنه ارکیده شما قهوه ای شده است، باید آن ساقه را کاملا جدا کنید.

یک جفت قیچی باغبانی تمیز بردارید و یک برش دقیق در پایین ساقه، جایی که به پایه گیاه می رسد، ایجاد کنید. این نه تنها شاخه های در حال مرگ را حذف می کند، بلکه به تمرکز انرژی گیاه شما بر روی رشد ریشه های جدید نیز کمک می کند که به نوبه خود شانس بیشتری برای گلدهی در سال آینده به گیاه شما می دهد.

 

گلهای ارکیده در حال ریزش و زرد شدن برگها

در حالی که به احتمال زیاد ریختن گل شما کاملا طبیعی است، اما این احتمال وجود دارد که چیزی مضر باشد.

 

زرد شدن برگهای ارکیده

 

سقوط ناگهانی گل ارکیده

اگر گل های ارکیده شما به طور ناگهانی سقوط کنند، می تواند باعث نگرانی شود. آنچه تعیین می کند که آیا این مشکل است یا نه، زمان سقوط گل ها است.

اگر گیاه شما به پایان چرخه گلدهی مورد انتظار خود نزدیک می شود، ریزش ناگهانی گل ممکن است چشمگیر به نظر برسد اما کاملا طبیعی است. اگر چرخه شکوفه‌دهی تازه شروع شده یا نیمه راه است، گیاه شما ممکن است استرس داشته باشد.

برای اطمینان از اینکه گیاه شما مراقبت می شود:

  • اطراف آن را بررسی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ پنجره باز یا دریچه تهویه مطبوع در این نزدیکی وجود ندارد.
  • ارکیده خود را از ظرف میوه روی پیشخوان خود دور نگه دارید.
  • ممکن است باورنکردنی به نظر برسد، اما گاز اتیلنی که میوه در هنگام رسیدن از خود ساطع می‌کند، می‌تواند باعث شود که
  • ارکیده گل‌هایش را رها کند.

 

ریختن برگ ارکیده

هفت دلیل رایج برای ریزش گل های ارکیده

 

1-نوسانات دما

ارکیده ها معمولاً بسته به نیاز دمایی آنها به دو دسته سرد، متوسط یا گرم طبقه بندی می شوند.

نوسانات بین دمای روز و شب باید در محدوده مناسب برای نوع خاص ارکیده باشد. نوسانات بیش از حد یکی از بزرگترین دلایلی است که گلها زود می ریزند. این همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد که دما از محدوده قابل قبول بالاتر یا کمتر شود.

مکان گیاه خود را بررسی کنید و در صورت لزوم برای انتقال آن آماده شوید. قرار دادن خیلی نزدیک به دریچه هوا، شومینه، بخاری، پنکه یا پنجره می تواند باعث از بین رفتن شکوفه شود.

 

2-سطح رطوبت

ارکیده ها در رطوبت نسبتاً بالا از 40 تا 70 درصد رشد می کنند. دستیابی به بهترین سطح رطوبت برای حمایت از گلدهی می تواند کمی مشکل باشد، بنابراین سرمایه گذاری در رطوبت سنج را در نظر بگیرید. اگر شکوفه ها پژمرده شوند و جوانه ها قبل از باز شدن نرم شوند، احتمالاً نشانه ای از رطوبت بیش از حد است. وقتی خشک می شوند و می افتند، سطح رطوبت بسیار پایین است.

از دست دادن رطوبت می تواند به یک مشکل تبدیل شود، به ویژه در فصل زمستان که گرمای اضافی باعث تولید هوای خشک داخلی می شود. یکی از روش های زیر را برای بهبود آن امتحان کنید.

  1.  اسپری آب را به هوای اطراف گیاه بزنید نه مستقیماً روی آن.
  2. یک مرطوب کننده کوچک در نزدیکی ارکیده نصب کنید.
  3. ارکیده را روی سینی از سنگریزه های مرطوب قرار دهید. با خشک شدن سنگریزه ها آب اضافه کنید و سینی را مرتب تمیز کنید، اما اجازه ندهید ریشه گیاه در آب بنشیند.(ساخت جزیره برای گیاه)
  4. گلدان های سرخس را در اطراف ارکیده اضافه کنید. سرخس ها بخار آب را از طریق برگ های خود آزاد می کنند و می توانند رطوبت را افزایش دهند.

3-برنامه آبیاری

میزان آبی که ارکیده شما دریافت می کند تا حد زیادی بر روی گیاه و گل ها تأثیر می گذارد. آبیاری بیش از حد منجر به خیس شدن ریشه ها می شود که می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود، وضعیتی جدی که در صورت عدم تشخیص و اصلاح سریع می تواند باعث مرگ گیاه شود. ریشه هایی که چروکیدگی خود را از دست می دهند نمی توانند مواد مغذی مورد نیاز برای تولید و حفظ شکوفه را هدایت کنند.

اگر مشکوک به آبیاری بیش از حد هستید، ارکیده را از گلدان خارج کرده و ریشه ها را بررسی کنید. هر ریشه ای را که احساس نرمی می کند و آب آسیب دیده است را با بریدن آنها از پایه با یک تیغه استریل جدا کنید. برای جلوگیری از بیماری، یک قارچ کش را روی برش بمالید. قبل از شروع یک برنامه آبیاری کم تهاجمی، یک یا دو هفته فرصت دهید تا خشک شود.

برعکس، اگر در بازرسی ریشه ریشه های صاف، قهوه ای و خشک شده نشان داده شود، ارکیده در حال زیر آبیاری است. نتیجه یکسان است و ریشه ها قادر به تامین مواد مغذی کافی برای گلدهی نیستند. ریشه هایی را که دیگر قابل دوام نیستند بردارید و گیاه را حداقل ده دقیقه در آب تمیز آب دهید. آب اضافی را تخلیه کنید و برنامه آبیاری تهاجمی تری را شروع کنید.

نکته
پس از شکوفه دادن، برخی از ارکیده ها وارد دوره استراحت می شوند. در طول این زمان تقریباً خواب، رشد بسیار کمی خواهید دید یا اصلاً رشد نمی کند. این طبیعی است و آبیاری باید قطع شود.

 

4-نور نادرست

ارکیده ها برای ایجاد ساختارهای پیچیده گل خود به انرژی زیادی نیاز دارند. نور ممکن است مهمترین عامل باشد، زیرا فتوسنتز را تنظیم می کند که این انرژی را تولید می کند. نور همچنین بر دما و رطوبت تأثیر می گذارد.

نور روشن، غیر مستقیم یا فیلتر شده تعادل مورد نیاز را فراهم می کند. هنگامی که جوانه ها باز می شوند، قرار گرفتن در معرض نور کمی بیشتر در روز می تواند دوره شکوفه را افزایش دهد. اگر گیاه خود را جابه جا می کنید، همه عوامل دیگر مانند نوسانات دما را که می تواند روی گل ها تأثیر بگذارد را در نظر داشته باشید.

 

ریزیش برگ گل ارکیده

 

5-آسیب یا بیماری حشرات

آفات حشرات معمولاً انواعی هستند که با مکیدن رطوبت از گیاه به برگ ها آسیب می رسانند. برگ ها و ساقه های بیمار نیز منابع انرژی ارکیده را تحت فشار قرار می دهند که می تواند منجر به شکوفه های ضعیف  شود.

ارکیده خود را به طور منظم برای هر گونه نشانه ای از آفات در حال توسعه بیماری بررسی کنید، گیاه آلوده را جدا کنید و اقدامات مناسب را برای رفع سریع مشکل انجام دهید. قبل از بازگرداندن ارکیده به محل معمولی خود، زمان لازم را برای بهبودی در نظر بگیرید.

 

پژمرده شدن گل ارکیده

 

6-کود دهی بیش از حد

بیشتر ارکیده ها به کود حساس هستند،کود بیش از حد در هنگام گلدهی می تواند باعث تولید نمک زیاد شود و باعث پژمرده شدن و ریزش زودرس گل ها شود.

اگر پوسته سفید رنگی را روی محیط گلدان مشاهده کردید یا روی ساقه ها یا برگ ها رسوب کرد، چندین بار آب دهید تا کود اضافی را بشویید. از کود دهی تا پایان دوره شکوفه خودداری کنید و با یک غذای رقیق و ملایم ارکیده شروع کنید.

 

7-تعویض گلدان در زمان اشتباه

تعویض گلدان سالانه ارکیده با مواد تازه به حمایت از سطح مواد مغذی کمک می کند. مواد سبک و شل برای گلدان های ارکیده نسبتاً سریع تخلیه می شوند و باید جایگزین شوند. گلدان مجدد در طول گلدهی به گیاه استرس وارد می کند و می تواند منجر به از دست دادن گل شود. چه فضای بیشتری را برای یک ارکیده بزرگ در نظر بگیرید، چه صرفاً با جایگزین کردن گلدانی ه باید عوض شود، همیشه منتظر بمانید تا گلدهی مجدد به پایان برسد بعد گلدان را عوض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *