گیاه, گل های آپارتمانی

راهنمای تکثیر گیاه حسن یوسف

تکثیر گیاه حسن یوسف

تکثیر گیاه حسن یوسف

گیاه‌شناسی حسن یوسف

گیاه حُسن‌ یوسف یا کولئوس  با نام انگلیسی Coleus و نام علمی Solenostemon گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده Lamiaceae و بومی جنوب شرق آسیا، استرالیا و بخش‌هایی از آفریقاست. این گیاه همیشه سبز و بوته‌ای که تنوع زیادی هم دارد، بیشتر به خاطر داشتن برگ‌های رنگارنگ و زیبا پرورش داده می‌شود. برگ‌ها در انواع گونه‌های گیاه حسن یوسف به قدری زیبا هستند که بیشتر پرورش دهندگان گیاهان زینتی گل‌ها را در همان ابتدای رشد از بین می‌برند.
 
 
تکثیر گیاه حسن یوسف

 

 

مشخصات ظاهری گیاه حسن یوسف

حسن یوسف گیاهی کوچک، راست قامت، یک ساله یا چند ساله با عمر کوتاه است. این گیاه ممکن است تا ۱ متر رشد کند. ساقه‌های گیاه حسن یوسف چهار وجهی و کم و بیش منشعب هستند. ساقه‌های جوان آبدار و گوشتی هستند؛ اما با افزایش سن گیاه شاخه‌های قدیمی‌تر چوبی و ترد می‌شوند. ریشه حسن یوسف کوتاه و پهن است. برگ‌های این گیاه پهن و تخم مرغی است که حاشیه برگ حالتی دندانه‌ای شکل دارد.
رنگ و شکل برگ‌ها در هر یک از گونه‌های گیاه حسن یوسف متفاوت است. برگ‌ها معمولا به رنگ‌های زرد، قرمز، بنفش، سفید، صورتی و نارنجی یا ترکیبی از همه آن‌ها مشاهده می‌شوند. گل آذین گیاه حسن یوسف معمولا اواخر تابستان یا در فصل پاییز در انتهای ساقه پدیدار می‌شود و بیشتر جز گیاهان آپارتمانی به شمار میرود. گل‌ها زنگوله‌ای شکل هستند که در هر گونه به رنگ‌های سفید، سبز، شکلاتی، صورتی، بنفش و آبی دیده می‌شوند.

 

تکثیر گیاه حسن یوسف

گیاه زینتی حسن یوسف معمولا از دو روش تکثیر می‌شود: قلمه زدن و کاشت بذر.
قلمه زدن: گیاه حسن یوسف به راحتی از طریق قلمه تکثیر می‌شود. قلمه را می‌توان در آب یا با کاشت مستقیم در خاک ریشه‌دار کرد. زمان تکثیر گیاه حسن یوسف به روش قلمه در محیط باز فصل بهار و اواخر تابستان است؛ اما در آپارتمان می‌توانید هر زمانی که دوست داشتید این گیاه را تکثیر کنید؛ زیرا دمای هوا در محیط بسته آپارتمان در طول فصول مختلف یکنواخت است. برای تسریع در ریشه‌زنی قلمه‌ها می‌توان آن‌ها را پس از آغشته کردن با پودر هورمون ریشه‌زایی در مخلوط پرلیت و کوکوپیت کاشت. اگر قصد دارید قلمه‌ها را قبل از کاشت در خاک در آب ریشه‌دار کنید، از آب جوشیده سرد شده برای این کار استفاده کنید.

کاشت بذر: کاشت بذر روش دیگری برای تکثیر و ازدیاد گیاه حسن یوسف است. شما می‌توانید به‌راحتی بذر گونه‌های خاص و اصلاح نژاد شده را از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر تهیه کنید. هر بذر را باید در خانه‌های سینی بستر کشت و در محیط گلخانه‌ای بکارید. بستر کاشت باید ترکیبی از پرلیت و کوکوپیت باشد. تا زمان جوانه‌زنی بذر‌های حسن یوسف بستر کشت را با اسپری آب مرطوب نگه دارید. برای حفظ رطوبت خاک روی بستر را با نایلون شفاف بپوشانید و آن را در محیط روشن، دور از نور مستقیم خورشید قرار بدهید. بهترین دما برای جوانه‌زنی بذر‌ها ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. بذر‌ها ممکن است بعد از دو هفته جوانه بزنند.

 

راهنمای تکثیر گیاه حسن یوسف

 

قلمه زدن حسن یوسف در خاک


در ابتدا با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز یا قیچی باغبانی هر تعداد قلمه ای که می خواهید از گیاه مادر بگیرید.
برش شاخه را درست زیر گره برگ و به صورت اریب انجام دهید همچنین بهتر است، هر شاخه ای که می برید بین ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر طول داشته باشد.
سپس تمام برگهای نیمه پایینی قلمه را بکنید و دور بریزید. این کار برای اینکه تمام انرژی گیاه صرف ریشه زایی گردد، ضروری است.
خاکی را که میخواهید قلمه را در آن قرار دهید تا ریشه بزند، آماده کنید. (بهترین خاک برای کاشت و نگهداری حسن یوسف مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه است.) توجه داشته باشید که خاک کاملا مرطوب باشد.


در زمان انتقال مراقب باشید ریشه‌های گیاه آسیب نبیند. همچنین لازم است حداقل پایین‌ترین گره بدون برگ شاخه را بپوشاند. خاک را داخل گودال بریزید و آن را پر کنید.
برای ایجاد رطوبت و شرایط گلخانه‌ای، روی گلدان یک کیسه پلاستیکی شفاف بکشید. فقط مراقب باشید پلاستیک در تماس با گیاه قرار نداشته باشد. در صورت لزوم می توانید برای دور کردن پلاستیک از خود گیاه از خلال دندان کمک بگیرید.
گلدان را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
قلمه حسن یوسف ظرف دو تا سه هفته ریشه تولید می کند. هر زمان که متوجه جوانه جدیدی در گیاه شدید به معنی آن است که گیاه ریشه زده است.

 

 

قلمه زنی گل حسن یوسف در آب


یکی دیگر از روش های معمول قلمه زدن حسن یوسف در آب است، ریشه این گیاه به آسانی در آب رشد می کند و میتوانید پس از ریشه دار شدن، قلمه ها را به گلدانهای مناسب انتقال دهید بنابر این پس از این که از گیاه حسن یوسف بالغ و سالم طبق مراحلی که در بالا اشاره شد، قلمه گرفتید، آنها را در یک لیوان آب بگذارید و در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید.

لازم است هر یک روز در میان، آب قلمه را عوض کنید. همین که ریشه‌ها رشد کردند، می توانید قلمه را به خاک منتقل کنید.

 

 

علت ریشه نزدن قلمه حسن یوسف
 

قلمه زنی در زمان گلدهی گیاه احتمال موفق شدن قلمه و ریشه زایی را کاهش می دهد.

بهتر است ساقه های سالم و بدون بیماری را انتخاب کنید. وجود دما از قسمت انتهایی قلمه باعث احتمال ریشه زایی می شود که به آن سیستم پاگرمایی گفته می شود. برای بهبود شرایط محیطی بهتر است یک کیسه را روی قلمه ها قرار دهید تا ریشه زایی با سرعت بیشتری رخ دهد البته این روش برای قلمه هایی که در بستر غیر آبی هستند پیشنهاد می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *