سرو, کاج, کاجیان

روش نگهداری کاج لاوسون

روش نگهداری کاج لاوسون

کاج لاوسون از خانواده کاجیان می باشد و در دسته ی مخروطیان قرار دارد درخت لاوسون همیشه سبز است و به نام سرو لاوسون و کاج طلایی هم شناخته می شود

 

کاج لاوسون

 

آبیاری کاج لاوسون-روش نگهداری کاج لاوسون

آبیاری کاج لاوسون باید به گونه ای باشد که خاک آن همیشه رطوبت داشته باشد. این آبیاری مخصوصا در فصل گرم سال، بعنی بهار و تابستان واجب است تا خاک حداقل رطوبت را داشته باشد. این گیاه در مقابل دمای بالا هم مقاومت زیادی دارد. این گیاه از منفی پانزده درجه تا دماهای بالای تابستان را تحمل می کند. ولی دمای مناسب برای آن 24 درجه سانتی گراد است.

بهتر است که کاج لاوسون در محلی دور از وزش بادهای شدید کاشته شود. نور مورد نیاز کاج باید شدید باشد و هشت ساعت در روز نور مستقیم آفتاب به آن بخورد. اگر نور دریافتی کم باشد، رشد کاج کم می شود. خاک مناسب برای کاج مناسب برای کاج لاوسون باید دارای زهکسی خوب باشد. برای کوددهی کاج لاوسون، کود فسفره مناسی می باشد. کود نیتروژنه هم باید برای رشد برگ ها استفاده شود. این 2 نوع کود در زمان های مختلف باید استفاده شوند. پروانه و شته شاخه خود جزو آفات این گیاه هستند.

 

روشهای تکثیر کاج لاوسون

1-قلمه زدن
2-پیوند زدن
3-تکثیر لاوسون با بذر

 

قلمه زدن کاج لاسون

قلمه مناسب برای لاوسون، 10 تا 15 سانتی متر است. بهترین ماه برای شروع قلمه زندی نیمه اول ماه مهر است. خاک مناسب برای شروع قلمه زنی شامل یک سوم خاک جنگلی، یک سوم خاک برگ و یک سوم ماسه دانه ریز است. باید خاک قلمه زنی را درون گلدان های نایلکسی به قطر 7 الی 10 سانتی متر و ارتفاع 20 سانتی متر قرار دهید که داخل گلدان دو قلمه قرار داده شود.

قلمه ها باید به عمق 3 الی 4 سانتی متر درون خاک قرار داده شود. روزی 1 بار باید آبیاری شوند. قلمه ها در ابتدای بهار ریشه می زنند. بعد از ریشه دار شدن قلمه ها می توان هر کدام از آنها را در یک گلدان کاشت. هر موقع که خاک خشک شد می توانید آبیاری کنید. باید ماهیانه با قارچکش بنومیل سمپاشی شود. محیط مناسب برای نگهداری قلمه ها در زمستان گلخانه می باشد.

 

پیوند زدن کاج لاوسون

دیگر روش برای تکثیر این گیاه پیوند زدن است. این روش در مورد کاج لاوسون خوب جواب می دهد.

 

تکثیر لاوسون با بذر

این روش تکثیر کاج لاوسون زمان بر است و در این روش دما مهم است. بذرها فقط در دمای بالا و مناسب جوانه می زنند و در سرما جوانه نمی زنند. دمای مناسب در این روش 20 تا 30 درجه سانتی گراد است. بذرها معمولا در فصل بهار کشت می شوند. هر موقع زمان میان خفتگی رفع شود، بذرها سبز می شوند. در این روش باید بذرها را به صورت منظم آبیاری کنید و مرطوب نگه دارید.

 

روش نگهداری کاج لاوسون

 

 

کاشت کاج لاوسون :

گیاه در گلدان آن به طور کامل قبل از کاشت آبیاری نمایید تا خاک آنن خوب خیسانده شود. با حفر یک سوراخ به اندازه دو برابر گلدان.محل کاشت را آماده نمایید. مقداری کمپوست را به پایه سوراخ حفاری شده بریزید. چند ضربه به اطراف گلدان بزنید و با گرفتن تنه و کشیدن گیاه آن را از گلدان خارج نمایید و داخل گودال قرار دهید به طوریکه توپ ریشه زیر سطح خاک اطراف قرار گیرد. دوباره چاله کاشت را با مخلوطی از خاک باغچه و کمپوست پر کنید و و خوب محکم و لگد کوب نمایید تا گیاه هنگام باد و یا با خیس شدن واژگون نشود. سپس اطراف ریشه را به خوبی خیس و آبیاری نمایید. دقت کنید که در طول سال اول کاشت آبیاری به طور منظم انجام شود و پس از آن گیاه نیاز کمتری به آب خواهد داشت.

هرس لاوسون :

این گیاه هرس پذیری فوق العاده ای دارد و می توان با هرس آن را به اشکال و فرم های منفاوتی در آورد . میتوان از آن به عنوان یک پرچین یا دیوار و یا به شکلهای پرنده و یا حیوان و یا به شکل پیچ(Chamaecyparis Lawsoniana Ivonne Topiary Spiral) و یا توپ مانند (Chamaecyparis Lawsoniana Ivonne Pom Pom) فرم داد که بسیار متداول است.با توجه به ساختار گیاه و مترام بودن برگ ها و شاخه ها و همچنین رشد مطلوب کاج لاوسون با سلیقه و صرف حوصله اشکال زیبایی از آن پدید آورد که در محوطه ها به عنوان یک گیاه کانونی چشم ها را خیره می کند.

علت خشک شدن سرو لاوسون

اگر ساقه های استحکام خوبی دارند و منعطف هستند جای نگرانی نیست ،توقف رشد میتونه به خاطر تغییر فصل باشه ولی اگر برگ ها زرد و یا خشک شوند احتمال آسیب ریشه به دلیل آفت و یا قارچی شدن بستر خاک است .مقداری از خاک گلدان را کنار بزنید تا چند تار ریشه مشخص شود اگر ریشه قهوه ای و پوسیده شده باشد باید از قارچ کش استفاده کنید .در فاصله دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک کمی خشک شود .با انگشت خاک را چک کنید در صورتی که خاک به دست شما نچسبد شروع به آب دادن کنید.هر چند وقت یک مرتبه روی خاک را اصطلاحا سله شکنی کنید و خاک گلدان را خراش دهید(شخم سطحی) یعنی با وسیله‌ای مانند قاشق و چنگال روی خاک را خراشیده و شخم بزنید تا هوا و آب وارد خاک شود.سوراخ های زهکش ته گلدان را کنترل واز باز بودن سوراخهای انتهایی گلدان وخروج اب اضافی از گلدان مطمئن شوید

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *