گل های آپارتمانی

رشد انفجاری پتوس

رشد انفجاری پتوس

رشد انفجاری پتوس

 

گل پتوس بدون شک فرزند طلایی دنیای گیاهان آپارتمانی است.پتوس، همچنین به عنوان Epipremnum aureum شناخته می شود، یک گیاه آپارتمانی محبوب است که به دلیل توانایی خود برای رشد در شرایط مختلف شناخته شده است. اما پتوس چقدر سریع می تواند رشد کند؟

 

رشد انفجاری پتوس

 

استفاده/کاربرد : منزل
رنگ : سبز
نام گیاه شناسی : Epipremnum Aureum
خاک : خاک خوب زهکشی شده
ارتفاع گیاه : 1-2 فوت
قد هنگام رشد کامل : 10-12 فوت

 

3 عاملی که بر رشد انفجاری پتوس تأثیر می گذارد

عوامل زیادی می توانند بر سرعت رشد گیاهان پتوس تأثیر بگذارند. برخی از آنها فرهنگی هستند (شرایطی که شما فراهم می کنید و چگونه از گیاه خود مراقبت می کنید) و برخی فصلی هستند.

 

1. عوامل محیطی

نور
گیاهان پتوس نور روشن و غیر مستقیم خورشید را ترجیح می دهند اما می توانند شرایط کم نور را تحمل کنند. بنابراین گیاهانی که نور بیشتری دریافت می کنند سریعتر از گیاهانی که نور کمتری دریافت می کنند رشد می کنند.

دما

دمای بین 60 تا 75 درجه فارنهایت و حداقل 55 درجه فارنهایت را هدف قرار دهید. دمای شدید (هم خیلی گرم و هم خیلی سرد) می تواند رشد را کند کند.

آبیاری

گیاهان پتوس خاک دائماً مرطوب را ترجیح می دهند اما ترجیح می دهند از غرق شدن در آب جلوگیری کنند. آبیاری بیش از حد اغلب منجر به پوسیدگی ریشه می شود که می تواند رشد را کند یا متوقف کند.

رطوبت
پتوس رطوبت متوسط تا زیاد را ترجیح می دهد، اگرچه می تواند رطوبت کمتری را تحمل کند. فراهم کردن سطح رطوبت مناسب گیاه می تواند به رشد سریعتر آن کمک کند.

کود
گیاه شما از کود دهی منظم به خصوص در فصل رشد بهره مند خواهد شد. استفاده از کود متعادل مناسب برای گیاهان آپارتمانی می تواند به رشد سریعتر کمک کند.

اندازه گلدان و زهکشی
گلدان های کوچک باعث می شود که رشد راکند و محدود کند. جابجایی پتوس در گلدان بزرگتر می تواند به رشد سریعتر آنها کمک کند. همچنین مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ های زهکشی مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه است.

گلدان مناسب پتوس

 

خاک گلدان
گیاهان پتوس خاک گلدان با زهکشی خوب و غنی از مواد آلی را ترجیح می دهند. استفاده از خاک گلدان با کیفیت بالا می تواند به رشد سریعتر کمک کند.

مواد معدنی ضروری
گیاهان پتوس برای رشد و رشد به مواد معدنی خاصی از جمله نیتروژن، فسفر، پتاسیم و ریز مغذی ها نیاز دارند.

این مواد معدنی معمولاً از طریق فرآیند کود دهی از خاک به دست می آیند. بنابراین، گیاه شما ممکن است بدون مقادیر کافی از این مواد معدنی به کندی یا ضعیف رشد کند.

 

مواد معدنی سمی
برخی از مواد معدنی مانند مس و روی می توانند در غلظت های بالا برای گیاهان پتوس سمی باشند. اگر خاک حاوی مقادیر بالایی از این مواد معدنی باشد، می تواند رشد گیاه را مهار کند و باعث تغییر رنگ یا مرگ برگ شود.

 

pH
pH خاک همچنین می تواند بر روی دسترسی به مواد معدنی برای گیاهان پتوس تأثیر بگذارد. گیاهان پتوس خاک کمی اسیدی را با pH بین 6.0 تا 6.5 ترجیح می دهند.

خاک خیلی قلیایی یا خیلی اسیدی ممکن است از جذب مواد معدنی ضروری گیاه جلوگیری کند که منجر به کندی یا توقف رشد می شود.

خاک مناسب پتوس

 

رشد در آب
گیاهان پتوس را می توان هم در آب و هم در خاک کشت کرد و بسیاری از باغبانان ترجیح می دهند آنها را در آب پرورش دهند زیرا این گزینه مناسب و نگهداری کمی لازم دارد.

هنگامی که گیاه پتوس در آب رشد می کند، سرعت رشد به همان عواملی نیاز دارد که رشد گیاه پتوس که در خاک نیاز دارد، مانند نور، دما و کوددهی.

 

چند نکته برای پرورش پتوس در آب:

  • آب را به طور منظم عوض کنید: برای جلوگیری از تجمع مواد معدنی و باکتری ها، ضروری است که هر یک تا دو هفته یکبار آب ظرف گیاه خود را تعویض کنید. این کمک می کند مطمئن شوید که پتوس شما به آب تازه و تمیز دسترسی دارد، که می تواند به رشد سریعتر آن کمک کند.
  • از یک محلول غذایی استفاده کنید: گیاهان پتوس که در آب رشد می کنند به مواد مغذی موجود در خاک دسترسی ندارند، بنابراین ارائه یک محلول غذایی برای کمک به رشد آنها ضروری است. محلول های مغذی زیادی وجود دارد که به طور خاص برای گیاهان رشد یافته در آب فرموله شده اند، مانند کودهای هیدروپونیک.
  • اندازه ظرف را در نظر بگیرید: اگر گیاه شما در یک ظرف کوچک رشد می کند، ممکن است بیشتر در معرض پوسیدگی ریشه و مسائل دیگری باشد که می تواند رشد آن را کند کند. ظرفی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا گیاه شما رشد کند و حتماً آب آن را مرتباً عوض کنید تا از بروز مشکل جلوگیری شود.
  • رشد در آکواریوم: پتوس ها اغلب در آکواریوم ها به عنوان یک روش طبیعی برای فیلتر کردن آب و ایجاد زیستگاه برای ماهی ها و دیگر حیوانات آبزی استفاده می شوند.

آب به اندازه هوا دی اکسید کربن ندارد، بنابراین رشد آن کندتر خواهد بود و برگها کوچکتر می شوند.

 

رشد انفجاری پتوس

 

2. عوامل فصلی: فصل رشد پتوس

گیاه پتوس می‌تواند در تمام طول سال در داخل یا خارج از مناطق گرم رشد کند، اما ممکن است در طول ماه‌های زمستان که روزها کوتاه‌تر و دماهای خنک‌تر است، سکون در رشد را تجربه کنند.

مروری بر فصل رشد پتوس:

بهار

با افزایش روزها و گرم شدن دما، گیاه از خواب زمستانی خود خارج شده و رشد فعال خود را از سر می گیرد. این زمان ایده آل برای شروع کوددهی برای تشویق رشد سالم و سریع است.

تابستان
در طول ماه‌های تابستان، این گیاهان معمولاً سریع‌ترین رشد را خواهند داشت. به گیاه خود نور و آب زیادی برای حمایت از رشد آن بدهید و به کود دهی منظم ادامه دهید تا مواد مغذی مورد نیاز آن را تامین کنید.

پاییز
با کوتاه شدن روزها و کاهش دما، پتوس ممکن است شروع به کند کردن رشد خود کند. این زمان عالی برای هرس هر گونه ساق پا یا رشد بیش از حد رشد است تا گیاه را تشویق به تولید رشد فشرده تر کند.

 

با پیشروی پاییز سرعت کود و آب را کم کنید.

 

زمستان
گیاهان پتوس ممکن است در طول ماه‌های زمستان دوره‌ای از خواب را پشت سر بگذارند که در طی آن رشد کندتری دارند. این طبیعی است و جای نگرانی نیست.

 

رشد انفجاری پتوس

 

آفات گیاه پتوس

آفات می توانند یک مشکل رایج باشند و در صورت عدم کنترل، می توانند به طور قابل توجهی بر رشد گیاه تأثیر بگذارند. در اینجا نگاهی به برخی از آفات رایجی که می توانند روی گیاهان شما تأثیر بگذارند و چگونگی تأثیر آنها بر سرعت رشد آورده شده است:

 

  • شته ها: حشرات کوچک و نرمی هستند که از شیره پتوس تغذیه می کنند. آنها می توانند باعث زرد شدن و همچنین پیچ خوردگی برگ ها شوند و ممکن است ماده ای چسبنده به نام عسلک تولید کنند که منجر به رشد کپک دوده ای می شود.
  • کنه های عنکبوتی: حشرات ریز عنکبوت مانند که از شیره آن نیز تغذیه می کنند. آنها می توانند باعث زرد شدن و برنزه شدن برگ ها شوند و ممکن است تارهایی روی گیاه ایجاد کنند.
  • حشرات فلس دار: حشرات کوچک و زره پوش هستند. آنها همچنین می توانند باعث زرد شدن و پیچ خوردگی برگ ها شوند و ممکن است عسلک ایجاد کنند و منجر به رشد کپک دوده شوند.

اگر شته‌ها، کنه‌های عنکبوتی و حشرات فلس‌دار کنترل نشوند، می‌توانند رشد گیاهان پوتوس را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.با شناسایی و درمان سریع آفات، می توانید به محافظت از گیاه خود در برابر آسیب کمک کنید و اطمینان حاصل کنید که با پتانسیل کامل رشد می کند.

 

زرد شدن برگ پتوس

 

5 نکته برای افزایش نرخ رشد پتوس

  • نور روشن و غیرمستقیم : پتوس زمانی بهترین رشد را دارد که نور روشن و غیر مستقیم دریافت کند. بنابراین، گیاه خود را در مکانی با نور زیاد قرار دهید، اما از نور مستقیم خورشید که می تواند برگ ها را بسوزاند، خودداری کنید.
  • دما را ثابت نگه دارید: دمای بین 60 تا 75 درجه فارنهایت را هدف قرار دهید. برای اطمینان از رشد مداوم گیاه خود را از بادکش ها و منابع گرما یا سرما دور نگه دارید.
  • آبیاری مداوم: این گیاهان خاک همیشه مرطوب را ترجیح می دهند، اما از غرق شدن در آب اجتناب می کنند. بنابراین، زمانی که یک یا دو اینچ بالای خاک احساس خشکی کرد، گیاه خود را آبیاری کنید و اطمینان حاصل کنید که آب به درستی تخلیه می شود تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.
  • به طور منظم کود دهی کنید: از کود متعادلی استفاده کنید که به صراحت برای گیاهان آپارتمانی فرموله شده است تا به پتوس شما مواد مغذی لازم برای رشد سریع بدهد.
  • در صورت نیاز گلدهی مجدد: این گیاهان می توانند به سرعت از گلدان های خود رشد کنند. اگر متوجه شدید که ریشه های گیاه پوتوس شما گلدان را پر می کند یا گیاه در حال سنگین شدن است، زمان آن فرا رسیده است که دوباره در گلدان بزرگتر گلدان کنید.

تعویض گلدان پتوس

 

نکات مهم برای پتوس

علاوه بر فراهم کردن شرایط و مراقبت مناسب برای گیاه، چند مرحله اضافی وجود دارد که می توانید برای کمک به رشد سریعتر آن انجام دهید:

  • به طور منظم هرس کنید: گیاه شما می تواند به مرور زمان ساقدار شود و از رشد آن جلوگیری کند. هرس کردن ساقه های بلند و ساق پا و تشویق گیاه به رشد جدید و کامل تر می تواند به رشد سریعتر آن کمک کند.
  • تکثیر در آب: پتوس را می توان در آب و خاک تکثیر کرد و بسیاری از باغبانان متوجه می شوند که این روش باعث رشد سریعتر می شود. برای تکثیر پتوس خود در آب، یک قلمه را در یک شیشه آب قرار دهید و منتظر بمانید تا ریشه کند.
  • از مخلوط گلدانی با کیفیت بالا استفاده کنید: یک مخلوط گلدانی با کیفیت بالا می تواند به اطمینان حاصل شود که گیاه شما به مواد مغذی مناسبی که برای رشد سریع نیاز دارد دسترسی دارد. به دنبال ترکیبی باشید که به طور خاص برای گیاهان آپارتمانی فرموله شده و حاوی ترکیبی از پیت ماس، پرلیت و ورمیکولیت است.

پیروی از این نکات می تواند به گیاه پتوس شما کمک کند تا هر چه سریعتر رشد کند و از یک گیاه سالم و شکوفا لذت ببرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *