گل های آپارتمانی

نگهداری گل بنجامین ابلق

گل بنجامین ابلق

گل بنجامین ابلق

 

بسیاری از مردم گل بنجامین ابلق (Ficus benjamina) را به عنوان یک گل آپارتمانی می شناسند، زیرا این گل نگهداری آسانی دارد و اثرات تصفیه کننده هوا دارد.

گل بنجامین ابلق پس از یافتن محل مناسب، نگهداری بسیار کمی دارند. با این وجود، هنگام آبیاری و کود دادن به گل بنجامین ابلق باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید تا از ریزش برگ‌های آن جلوگیری کنید و آن را شاد و سالم نگه دارید.

 

گل بنجامین ابلق

 

گل بنجامین ابلق: آبیاری

مراقبت از گل بنجامین ابلق آسان است و آن را به یکی از محبوب ترین گیاهان اداری و آپارتمانی تبدیل کرده است.

 

گل بنجامین ابلق به مقدار متوسطی آب نیاز دارد، بنابراین فقط زمانی گل بنجامین ابلق خود را آبیاری کنید که خاک کاملاً خشک شود.

به سادگی از انگشت خود برای بررسی اینکه آیا لایه بالایی خاک هنوز مرطوب است یا خیر استفاده کنید. اگر در 2 تا 3 سانتی متر بالایی خاک احساس خشکی کرد، گیاه را آبیاری کنیداگر شرایط رشد خوب باشد، معمولاً باید هفته ای یک بار گل بنجامین ابلق خود را آبیاری کنید

بسته به اندازه گلدان، گیاه و دمای اتاق ممکن است نیاز به آبیاری کم و بیش داشته باشید

از آنجایی که گل بنجامین ابلق تحمل آبگرفتگی را ندارد، حدود 15 دقیقه پس از آبیاری نعلبکی یا گلدان را چک کنید و آب اضافی را خارج کنید.در زمستان کمتر آبیاری کنید، اما اجازه ندهید ریشه کاملا خشک شود.

 

گل بنجامین ابلق

 

گل بنجامین ابلق: کوددهی

برای اطمینان از اینکه گل بنجامین ابلق شما به خوبی رشد می کند، در اوایل ماه اسفند  فروردین کمی به آن کود کامل بدهید.

نکته: می توانید از تفاله قهوه نیز برای کود دادن به گل بنجامین ابلق خود استفاده کنید. برای جلوگیری از رشد کپک روی خاک، اجازه دهید خاک از قبل خشک شوند. سپس به سادگی دو قاشق چایخوری تفاله قهوه را در خاک بمالید. با این حال، بهتر است گیاهان خود را اغلب با تفاله قهوه کود ندهید، زیرا قهوه کمی اسیدی است و بنابراین می تواند pH خاک را کاهش دهد.

 

گل بنجامین ابلق: هرس

گل بنجامین ابلق خود را در صورت لزوم هرس کنید. هرس گیاهانی که هرس را به خوبی تحمل می کنند، مانند گل بنجامین ابلق، آنها را تشویق می کند تا رشد جدید داشته باشند.

هرس شاخه ها همچنین می تواند جوان سازی آنها کمک کند. در اینجا نحوه هرس گل بنجامین ابلق را توضیح داده ایم:

  • شاخه ها را به طول دلخواه برش دهید، اما همیشه درست بالای یک برگ.
  • بهتر است گل بنجامین ابلق خود را در بهار هرس کنید. همه شاخه ها را به جای قسمت داخلی گل بنجامین ابلق از نوک آن هرس کنید. هرس در بهار منجر می شود شاخه‌های قوی‌تر داشته باشید، اما انرژی زیادی را نیز از گیاه میگیرد پس کوددهی فراموش نشود.
  • اگر گل بنجامین ابلق شما برگ زیادی ندارد یا تازه بالغ است، تمام شاخه ها را تا یک سوم طول اولیه کوتاه کنید.
  • پس از هرس، گل بنجامین ابلق خود را در خاک تازه قرار دهید.

 

هرس گل بنجامین

 

نکته: گل بنجامین ابلق شیره شیری سمی دارد، بنابراین هنگام هرس از دستکش استفاده کنید. همچنین از لباس و زمین محافظت کنید تا از لکه های سرسخت جلوگیری کنید.

تعویض گلدان گل بنجامین ابلق

پس از خرید گل بنجامین ابلق، آن را فوراً در خاک مناسب و باکیفیت قرار دهید، زیرا خاکی که که داخل گلدان است  معمولاً مطابق با نیاز این گیاه نیست.یک گلدان بزرگتر و خاک تازه به بنجامین ابلق هر سه تا چهار سال در بهار خوب است از تعویض گلدان به صورت متناوب خودداری کنید

تعویض گلدان گل بنجامین ابلق

 

اگر گل بنجامین ابلق شما برگ می ریزد چه باید کرد؟

ریزش برگ همیشه ناشی از بیماری نیست. همچنین طبیعی است که گل بنجامین ابلق گهگاهی چند برگ از بین برود، مثلاً زمانی که برگ ها خیلی پیر می شوند.با این حال، اگر گل بنجامین ابلق شما تعداد زیادی برگ را از دست داد، باید وضعیت را ارزیابی کنید.در اینجا برخی از دلایل احتمالی ریزش شدید برگ و روش های درمان آنها را برای شما گردآوری کرده ایم:

  • غرقابی: همانطور که گفته شد، گل بنجامین ابلق غرقابی را تحمل نمی کنند.غرقابی منجر به پوسیدگی ریشه می شود و می تواند منجر به ریزش شدید برگ شود،زیرا از انتقال آب و مواد مغذی کافی به برگ توسط ریشه جلوگیری می کند. برای رفع این مشکل،گل بنجامین ابلق خود را در خاک تازه و با زهکشی مجدد قرار دهید و یک لایه زهکشی در کف گلدان جدید ایجاد کنید.همیشه بعد از آبیاری آب اضافی را از زیر گلدان خارج کنید.
  • خشکسالی: خشکسالی مشکلی مشابه غرقابی ایجاد می کند.در حالی که ریشه ها پوسیده نمی شوند، خشک می شوند و از انتقال آب کافی به برگ ها جلوگیری می کنند.اگر خاک بسیار خشک شد، تعداد دفعات آبیاری را زیاد کنید و در صورت لزوم در خاک باکیفیت قرار دهید. خاک قدیمی یا بی کیفیت نمی تواند آب را به خوبی جذب یا ذخیره کند.
  • خشکی: گل بنجامین ابلق در خشکی احساس راحتی نمی کنند. اگر دلیل دیگری برای ریزش برگ وجود ندارد، محل را بررسی کنید و در صورت لزوم یک نقطه جدید برای گل بنجامین ابلق پیدا کنید.
  • تغییر مکان: از آنجایی که تغییر مکان به گل بنجامین ابلق فشار وارد می کند، ممکن است پس از جابجایی برگ های خود را بیاندازند. از این رو فقط در صورتی باید گیاه خود را جابجا کنید که شرایط در مکان فعلی آن کمتر از حد ایده آل باشد.
  • هوای خشک: گل بنجامین ابلق به رطوبت کمی بیشتر نیاز دارد. هوای خشک و گرم می تواند باعث ریزش برگ های آن شود و همچنین گیاه شما را مستعد هجوم آفات کند.با مه پاش گیاه گهگاه یا با قرار دادن یک مرطوب کننده در نزدیکی آن، رطوبت را افزایش دهید.

 

زدی برگ های بنجامین

 

مشکلات گل بنجامین ابلق: آفات و بیماری های رایج

هجوم آفات همچنین می تواند منجر به ریزش برگ شود، اما معمولاً قبل از تغییر رنگ برگ رخ می دهد.بنابراین، اگر گل بنجامین ابلق شما برگ‌ها یا لکه‌های زردی روی آن‌ها ایجاد کرد،شما به احتمال زیاد با شته یا کنه سر و کار دارید. در اینجا علائم و نشانه‌های آفات و بیماری‌های مختلف فیکوس بنجامینا و کارهایی که باید انجام دهید را برای شما گردآوری کرده ایم:

 

علت سقوط کردن برگها حتی زمانی که برگ کاملا سبز است نرسیدن نور کافی به گل است.

 

  • کنه‌های عنکبوتی: این آفات زمانی ظاهر می‌شوند که هوا خیلی خشک باشد. کنه های عنکبوتی تارهای ظریف و تار عنکبوت مانندی را در قسمت زیرین برگ ها به جا می گذارند،اگر روی انجیر گریان خود علائم کنه عنکبوتی را مشاهده کردید، آن را زیر آب ولرم بشویید و رطوبت آن را افزایش دهید یا گیاه را در جای خنک تری قرار دهید.
  • شپشک ها: هجوم شپشک ها در زیر پوسته قهوه ای رنگ خود در بغل برگ ها پنهان شده اند.شپشک ها را پاک کنید و گیاه را دوباره هرس کنید.
  • شته ها: شته ها نیز مانند کنه های عنکبوتی به راحتی قابل درمان هستند.یکی از نشانه های هجوم شته ها، لکه های روشنی است که هنگام تغذیه روی برگ ها باقی می گذارند.شما می توانید شته ها و حشرات را با سم پاشی، کنترل کنید.
  • پژمردگی ورتیسیلیوم: ورتیسیلیوم یک بیماری قارچی است که از زمین به گیاه حمله می کند و مجراها را مسدود می کند به طوری که دیگر نمی توان آب را به سرتاسر گیاه منتقل کرد.در نتیجه برگها پژمرده می شوند. هنگامی که شاخه گیاهی آلوده به این قارچ را می برید، معمولاً می توانید تغییر رنگ تیره را مشاهده کنید. از قسمت سالم شاخه قطع کنید و گیاه را در خاک تازه و قابل نفوذ قرار دهید.

پژمردگی بنجامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *