کاج, کاجیان

علت خشک شدن کاج مطبق

علت خشک شدن کاج مطبق

علت خشک شدن کاج مطبق

 

یکی از مشکلات عمده در نگهداری از گیاه کاج مطبق زرد شدن و ریزش برگهای آن است. برگهای زرد شده به تدریج تیره‌تر شده و در نهایت زمانی که خشک شدند قهوه‌ای رنگ می‌شوند. چهار دلیل اصلی زرد شدن و ریزش برگ در کاج مطبق عبارتند از: کمبود رطوبت، نور شدید آفتاب، آبیاری بیش از حد و بیماری‌ها. از دیگر عوامل به وجود آمدن این مشکل می‌توان به کمبود مواد غذایی یا فقر خاک و کمبود نور اشاره کرد.

کاج مطبق گیاه نسبتاً حساسی است که در نگهداری آن باید به مواردی مانند میزان نور، دما و رطوبت توجه کنید.

 

اگر کاج به زردی یا ریزش برگ دچار شد چه اقداماتی انجام دهیم

سرعت عمل در جلوگیری از گسترش این مشکل در کاج مطبق بسیار مهم است باید به محض مشاهده تغییر رنگ در برگها و شل شدن شاخه‌ها نسبت به یافتن علت مشکل اقدام کنید. و پس از یافتن دلیل ایجاد مشکل گیاه را درمان کنید

 

رطوبت:شاید اولین موردی که پس از زرد شدن برگهای کاج مطبق باید مورد بررسی قرار داد، رطوبت است. کاج مطبق به مکانی با رطوبت حدود ۵۰ درصد و بیشتر نیاز دارد. خشکی هوا می‌تواند باعث زرد شدن برگهای گیاه شود. ابتدا زرد شدن در نوک برگها و برگهای جوان‌تر مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید رطوبت محل نگهداری گیاه را بالا ببرید و یا مرتب بر روی برگهای آن آب اسپری کنید. از آب‌های بدون املاح برای اسپری آب استفاده کنید. یا می‌توانید با قرار دادن ظرف‌های آب در اطراف گیاه رطوبت هوا را بالا ببرید. تصویر زیر کمبود رطوبت در کاج مطبق را نشان می دهد.

 

علت خشک شدن کاج مطبق

علت خشک شدن کاج مطبق

نور:تابش آفتاب شدید نیز از دگیر دلایل زردی برگ‌ها می‌تواند باشد. کاج مطبق را در مکانی با نور ملایم قرار دهید و از تابش شدید آفتاب بخصوص در تابستان بر روی گیاه جلوگیری کنید. زرد شدن برگها در اثر آفتاب سوختگی معمولاً ابتدا در برگهای بالایی و از سمت تابش نور مشاهده می‌شود. همچنین نور کم نیز می‌تواند باعث آسیب جدی به گیاه شود. در تصویر زیر آفتاب سوختگی کاج مطبق را در اثر قرار دادن در زیر آفتاب مسقیم و شدید را نشان می‌دهد.

 

علت خشک شدن کاج مطبق

 

کمبود مواد غذایی خاک:
در صورتی که مواد غذایی برای گیاه تأمین نشود برگهای جوان و در حال رشد شروع به رنگ پریدگی می‌کنند. برای درمان و پیشگیری و رشد بهتر گیاه در فصل رشد می‌توانید از کودهای مخصوص استفاده کنید. برای خرید کود هلندی مخصوص اینجا کلیک کنید.

دمای مناسب نگهداری کاج مطبق:
دمای بیشتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد و دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌تواند باعث تغییر رنگ و شل شدن برگهای کاج مطبق شود.

جریان هوا:
هرگز کاج مطبق را در معرض باد کولر یا کنار بخاری یا شوفاژ قرار ندهید. کاج مطبق به جریان هوای تازه احتیاج دارد.

 

آبیاری کاج مطبق:
اگر آبیاری به درستی انجام نشود ممکن است به گیاه آسیب برسد. زمانی که سطح خاک به اندازه ۳ سانتی متر خشک شد شروع به آبیاری کنید. از آب‌های با املاح زیاد نباید برای آبیاری کاج مطبق استفاده کرد. در زمستان و با خنک شدن هوا آبیاری کمتر شود.

برای آموزش کامل نگهداری از کاج مطبق یا کاج طبقاتی اینجا کلیک کنید.

 

تغییرات ناگهانی محیط نگهداری کاج مطبق:
تغییرات ناگهانی محل نگهداری و تغییر نور، دما یا تعویض گلدان نیز میتواند باعث شوکه شدن گیاه شود. تغییرات باید به تدریج انجام شود.

 

بیماری‌ها و آفت‌های کاج مطبق

بیماری‌های قارچی:
بیماری‌های قارچی اصلی‌ترین عامل ایجاد مشکل در کاج مطبق هستند. پس از مشاهده اولین علائم وجود بیماری‌های قارچی که معمولاً به شکل زردی یا شل شدگی شاخه‌ها و برگها مشاهده می‌شود از سم قارچکش که در ادامه نحوه مصرف آن توضیح داده خواهد شد استفاده کنید تا در صورت وجود بیماری در مراحل اولیه درمان شود زیرا بیماری‌های قارچی در مراحل حاد و شدید قابل درمان نیستند. بیماری‌های قارچی معمولاً از ریشه گیاه شروع شده و به تدریج اندام‌های هوایی گیاه را آلوده می‌کند. ابتدا شاخه‌های پایینی شل شده و حالت افتاده پیدا می‌کنند و در نهایت برگها شروع به تغییر رنگ و در نهایت خشک شدن می‌کنند. البته ممکن است افتادگی شاخه نیز مشاهده نشود و در ابتدا برگها شروع به تغییر رنگ کنند. این مشکل ادامه می‌یابد تا به همه گیاه را آلوده کند. پوسیدگی ریشه ممکن است در اثر آبیاری زیاد، خاک نامناسب یا عدم وجود سوراخ در کف گلدان اتفاق بی افتد. تصویر زیر کاج مطبق مبتلا به بیماری شدید قارچی را نشان می دهد.

 

علت خشک شدن کاج مطبق

 

 

حشرات و آفت هایی که در کاج مطبق ایجاد بیماری میکنند

حشرات تریپس، کنه ها و شپشک ها از جمله شپشک آردالود گل کاج مطبق را مورد حمله قرار میدهند. این حشرات از گیاه تغذیه کرده و باعث برگ‌ها زرد شدن برگها و ضعیف شدن گیاه می شوند. در اثر تولید عسلک از این حشرات سطح برگ‌ها و مابین برگ‌های سوزنی این گیاه چسبناک می‌شود. برای درمان پس از تشخیص از سموم حشره کش مخصوص باید استفاده کرد.

از بیماری‌های معمول و شایع این گیاه می‌توان به بیماری آنتراکنوز اشاره کرد که موجب می‌شود بر روی برگ‌های سوزنی نواحی نکروزه و مرده کوچک تشکیل شود و به تدریج قسمت‌های بیشتری از شاخه‌ها قهوه‌ای شوند و برگ‌های سوزنی بریزند. اگر از نزدیک نواحی تغییر رنگ داده را مشاهده کنید ذرات سیاه رنگی می‌بینید که محل تکثیر این قارچ است. برای جلوگیری از این بیماری باید مانع از خیس شدن و مرطوب شدن برگ‌ها در طی آبیاری شد و مکانی با تهویه مناسب در نظر گرفت.

بیماری دیگر این گیاه پوسیدگی ریشه است. که در اثر آن گیاه بسیار کم رشد می‌شود یا اصلاً رشد نمی‌کند. ریشه های اسیب دیده یا پوسیده سیاه و یا قهوه‌ای رنگ است (ریشه‌های سالم سفید رنگ هستند) و به راحتی از گیاه جدا می‌شوند. رطوبت بستر خاک از جمله عوامل اصلی ایجاد این مشکل است. آبیاری بیش از اندازه گیاه درنهایت موجب پوسیدگی ریشه این گیاه می‌شود. اگر گیاه شما دچار این مشکل شده است گلدان گیاه را عوض کنید و در ضمن عوض کردن تا جایی که امکان دارد خاک‌های قبل را نیز با خاک تازه و ضدعفونی شده عوض کنید. در حین تعویض گلدان، ریشه‌های آسیب دیده گیاه را نیز از آن جدا کنید. قبل از گذاشتن گیاه داخل گلدان ریشه‌ها را با محلول قارچکش شستشو کنید.

 

علت خشک شدن کاج مطبق

 

دلیل ریزش برگ‌های کاج مطبق چیست:
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد ریزش برگهای کاج مطبق می‌تواند به دلیل بیماری‌های قارچی باشد. گاهی برگ‌های سوزنی شکل موجود بر روی شاخه های پایینی گیاه قهوه‌ای شده و پس از خشک شدن می‌ریزند. اگر این مسئله به کندی صورت می‌گیرد، نشانه بزرگ شدن و رشد کردن طبیعی گیاه و یا نور اندک محیط است. اما اگر سرعت قهوه‌ای شدن برگ‌های سوزنی زیاد است و علاوه بر قسمت‌های پایین گیاه مابقی قسمت‌های گیاه نیز درگیر شده‌اند این نشانه کمبود و یا بیش‌بود آبیاری است. نور کم همچنین موجب افتادن و خمیده شدن شاخه به سمت پایین نیز می‌شود (Branch droop) که راه حل آن بردن گیاه به مکانی با نور مناسب است.

 

دلیل کج شدن ساقه کاج مطبق چیست:
اگر نور تنها از یک جهت بر روی گیاه تابیده شود ممکن است باعث رشد کج ساقه گیاه شود. پس بهتر است هرچند وقت گیاه را بچرخانید تا نور به تمامی قسمت‌ها بتابد. کمبود مواد غذایی و عدم استحکام کافی در بافت خاک گلدان ازجمله دلایل این مشکل هستند اما گیاهانی نیز هستند که هیچ‌یک از مشکلات ذکرشده را ندارند اما به دلیل سنگین شدن طبقات برگ‌ها ساقه اصلی آنها خم می‌شود که برای چنین درختانی باید از قیم مناسب استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *