گیاه, گل های آپارتمانی

همه چیز درباره گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم یا آلوکازیا را می‌توان هم در فضای داخل خانه و هم در فضای باز کشت کرد، اما اخیراً به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.گیاه بابا آدم گیاهی است که به‌راحتی رشد می‌کند، به شرطی که نور و آب مناسب را به آن بدهید!جهت خرید گیاه بابا آدم کلیک کنید

شرایط نگهداری گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم اغلب به‌عنوان گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌شوند، اما معمولاً در ماه‌های گرم سال آن‌ها را به بیرون از خانه منتقل می‌کنند. در جواب این سوال که آیا گل بابا آدم سمی است؟ باید گفت بله. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید، از این گیاه به‌طور کلی اجتناب کنید؛ زیرا برگ‌هایش برای انسان و حیوانات سمی است.

 

۱. نور

گیاه به نور زیاد و روشن، اما غیرمستقیم نیاز دارد. آفتاب مستقیم باعث سوختن برگ‌ها می‌شود؛ بنابراین از قرار دادن گیاه بابا آدم در مکانی که برای مدت طولانی در معرض آفتاب مستقیم قرار می‌گیرد خودداری کنید.

گیاه بابا آدم نور کم را تحمل نمی‌کند؛ بنابراین آن را در محیطی قرار دهید که بسیار روشن باشد. گیاه بابا آدم در محیط‌های مرطوب بهترین رشد را دارد و شما باید از قرار دادن گیاه بابا آدم در نزدیکی تهویه مطبوع یا بخاری و سیستم گرمایشی خودداری کنید.

۲. خاک

گیاه بابا آدم خاک گلدان نرم و غنی از مواد مغذی را دوست دارد. از خاکی استفاده کنید که بتواند رطوبت را حفظ کند اما اجازه تخلیه آب اضافی را هم بدهد. گیاه بابا آدم را در خاک گلدانی شل و با زهکشی خوب بکارید. این گیاه خاک کمی اسیدی را ترجیح می‌دهد.

۳. آب

آبیاری گیاه بابا آدم خود را زمانی انجام دهید که ۲ سانتی‌متر از سطح خاک خشک شده است.

گیاه بابا آدمها نیاز آبیِ متوسطی دارند و باید طبق اصول آبیاری رطوبت آن‌ها تامین شود. حتی رطوبت ثابت هم برای آن‌ها ایده‌آل است. گیاه بابا آدم دوست دارند بین دو آبیاری تا حدی خشک شوند، اما دوست ندارند خیس باشند. اگر گیاه به‌طور فعال رشد نمی‌کند، آبیاری را در ماه‌های سردتر سال کاهش دهید.

گیاه بابا آدم را در تمام طول سال مرطوب نگه‌ دارید. آن‌ها گیاهان آب‌دوستی هستند. شما باید خاک را مرطوب نگه دارید اما خیس نگه ندارید. آن‌ها در ماه‌های زمستان به آب کمتری نیاز دارند؛ چون گیاه به خواب زمستانی رفته است.

 

گیاه بابا آدم

 

۴. دما و رطوبت

گیاه بابا آدم در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد را دوست ندارد. برخی از گونه‌ها در هوای سردتر از بین می‌روند و دوباره از ریزوم جوانه می‌زنند. آن‌ها به محیط‌های بسیار مرطوب نیاز دارند و در آن رشد می‌کنند. برای افزایش رطوبت اطراف گیاهتان، آن را در سینی پر از سنگ‌ریزه قرار دهید و سپس به آن آب اضافه کنید تا کمی به زیر گلدان برسد. آن‌ها را از بادهای سرد پنجره‌ها، درها و تهویه مطبوع دور نگه دارید.

گیاه خود را به‌صورت دوره‌ای بچرخانید تا از رشد یکنواخت در هر طرف اطمینان حاصل کنید و اغلب برگ‌ها را گردگیری کنید تا گیاه بتواند به‌طور مؤثر فتوسنتز کند. هنگام گردگیری برگ‌ها، از این فرصت استفاده کنید و سطح زیرین آن‌ها را بررسی کنید و مراقب آفات باشید. مه‌پاشی گیاه می‌تواند به تمیز نگه‌داشتن برگ‌ها و جلوگیری از تجمع گردوغبار کمک کند.

۵. کود

تغذیه گیاه بابا آدم با کود مایع ۱ یا ۲بار در ماه و با فرمولاسیون ۲۰-۲۰-۲۰ در طول فصل رشد توصیه می‌شود. کوددهی معمولی، به‌ویژه زمانی که گیاه آپارتمانی به‌طور فعال در حال رشد است، می‌تواند باعث شود تا رشد جدید آن را از بین ببرد.

واریته‌هایی که به خاطر برگ‌های فوق‌العاده بزرگ شناخته می‌شوند، می‌توانند از تغذیه بهره‌مند شوند. یک کود مایع کامل رقیق‌شده، یک امولسیون ماهی/ جلبک دریایی یا یک کود آهسته رهش، همگی گزینه‌های عالی برای آلوکازیا و تقویت گل بابا آدم هستند.

۶. هرس

هرس گیاه بابا آدم به معنی از بین بردن برگ‌های پژمرده آن است. چروک شدن برگ‌ها و از بین رفتن برگ‌ها با ظاهر شدن برگ‌های جدید طبیعی است.

 

 

تکثیر گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم را می‌توان با تقسیم توده‌ای یا ریزومی تکثیر کرد، کاری که انجام آن آسان است و گیاهان بیشتری به شما می‌دهد. این کار را در بهار انجام دهید؛ زیرا این زمان برای گیاهان است و به شما امکان می‌دهد که این گیاه را گسترش دهید.

  1. از بیل‌چه باغبانی برای کندن گیاه خود استفاده کنید و توده‌های ریشه‌ای را انتخاب کنید که با گذشت زمان بزرگ‌تر شده‌اند، اطمینان حاصل کنید که ریزوم‌های زیادی برای تقسیم وجود دارد.
  2. با هرس تمیز، تکه‌های ریزوم را برش دهید و آن‌ها را جداگانه در یک مخلوط گلدان مرطوب قرار دهید.
  3. گلدان‌ها را تا رشد جدید، گرم و مرطوب نگه‌دارید.

نحوه تکثیر گیاه بابا آدم از دانه

تکثیر سریع گیاه بابا آدم از طریق تقسیم ریشه بسیار آسان است؛ بنابراین از تکثیر بذر اغلب استفاده نمی‌شود اما اگر گیاه بالغی دارید که گل می‌دهد و غلاف بذر تولید می‌کند، می‌توانید دانه‌ها را از غلاف‌های خشک شده استخراج کرده و در یک مخلوط گلدانی غنی از پیت بکارید.

بذرها را روی سطح خاک بکارید، سپس یک لایه نازک از مخلوط خاک گلدان اضافی را روی آن‌ها بپاشید. مخلوط گلدان را تا زمانی که جوانه بزنند مرطوب نگه دارید اما خیس نکنید.

گیاه بابا آدم

 

 آفات و بیماری‌های رایج گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم معمولاً قربانی بیماری و قارچ نمی‌شود؛ با این حال، بیشتر گونه‌های گیاه بابا آدم مستعد ابتلا به کنه‌های عنکبوتی هستند. برگ‌های بزرگ آن‌ها نیز در معرض خطر پاره شدن توسط بادهای شدید قرار دارند؛ بنابراین ممکن است بخواهید آن‌ها را در یک منطقه حفاظت‌شده نگهداری کنید.

مشکلات رایج گیاه بابا آدم

علل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد:

1- نامناسب بودن آبیاری

رایج‌ترین علت برای زرد شدن برگ‌های گیاه بابا آدم، نامناسب بودن میزان رطوبت خاک- یا همان آبیاری بیش از اندازه- است. بابا آدم دوست دارد در خاکی مرطوب (اما نه خیس و اشباع شده) زندگی کند. پس داشتن برنامه مناسبی برای آبیاری، بسیار کلیدی است.

هنگام آبیاری بابا آدم، باید آنقدر آبیاری را ادامه دهید که مقدار اضافی از طریق حفرات زه کشی موجود در زیر گلدان خارج شود.

تخلیه مداوم زیرگلدانی و خشک نگه داشتن آن بسیار مهم است. گیاه نباید در آب دست و پا بزند! اگر آب باقی مانده در زیرگلدانی را دور نریزید، پایه گیاه خیس خواهد شد. اتفاق ناگواری که با آسیب زدن به ریشه، در نهایت مرگ گیاه را رقم می‌زند. زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌های بابا آدم، اولین نشانه‌های احتمالی برای فاسد شدن ریشه است.

فراهم کردن رطوبت مناسب و پایدار برای بابا آدم بسیار ضرورت دارد. نوسان مداوم خاک بین خیسی شدید و خشکی مطلق، به گیاه اضطراب وارد می‌کند؛ فراموش نکنید که بابا آدم در برابر خشکی مقاوم نیست. پس برخلاف بعضی از گیاهان دیگر، نباید آن را بین دفعات آبیاری کاملا خشک رها کنید.

 

گیاه بابا آدم

 

2- درجه رطوبت

رطوبت پایین و خاکی خشک، سبب پژمردگی و ظاهر شدن لکه‌هایی قهوه‌ای رنگ بر سطح برگ‌های بابا آدم می‌شود.

زرد یا قهوه‌ای شدن کل برگ‌ها و ریزش آنها از عوارض بعدی این اتفاق هستند. اگر می‌خواهید شرایط را برای رشد آن کاملا ایده‌آل کنید، بهتر است رطوبت محیط را خودتان افزایش دهید.

روش‌هایی مانند اسپری کردن آب به گیاه، استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا یا قرار دادن گلدان بر سینی آب و سنگریزه، بسیار کارآمد هستند.

3- نور نامناسب

بهترین رشد بابا آدم تحت نور فراوان اما غیرمستقیم خورشید انجام می‌گیرد. با این وجود آن می‌تواند میزان نور متوسط را نیز تحمل کند.

اگر گیاه برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم قرار بگیرد، برگ‌ها دچار سوختگی خواهند شد. درست است که بابا آدم می‌تواند با محیط‌هایی کم نور نیز تطبیق پیدا کند، اما سرعت رشد آن کاهش خواهد یافت. حال اگر نور بیش از حد برایش کم باشد، برگ‌های زرد پدیدار می‌شوند.

4- آفات

یک بابا آدم ضعیف یا مضطرب، بیشتر در معرض هجوم حشرات قرار می‌گیرد. حشرات مکنده مانند کنه تار عنکبوتی، می‌توانند تمام رطوبت و مایعات موجود در گیاه شما را نوش جان کنند!

این مشکل سریعا خود را با زرد شدن برگچه‌ها و ساقه‌ها نمایان می‌کند. شپشک، شپشک آردی و کنه تار عنکبوتی به وفور در گیاهان آپارتمانی یافت می‌شوند. اگر به موقع آنها را از بین نبرید، تکثیر شده، از ساقه‌ها عبور کرده و در تمام بخش‌های گیاه حضور خواهند یافت.

در واقع، دهان سوراخ کننده‌ی آنها گیاه را از درون خالی کرده و روند زرد شدن برگ‌ها را سرعت می‌بخشد. بخصوص اگر بابا آدم شما پیش‌تر به علت نامناسب بودن نور، کمبود عناصر ضروری یا مشکلات آبیاری دچار بیماری یا شوک بوده باشد.

5- بعضی از زرد شدن‌ها طبیعی هستند

آیا بابا آدم شما در حال رشد و ساختن برگ‌های تازه است؟ اگر شاهد بخش‌های جدید و جوان در گیاه بودید، نباید نگران ریزش برگ‌های قدیمی‌تر شوید. این برگ‌ها عموما در بخش پایینی گیاه هستند و زرد شدن آنها کاملا طبیعی است. در واقع گیاه با ریختن برگ‌های قدیمی، انرژی خود را برای گسترش برگ‌های جوان خود ارسال می‌کند.

 

زرد شدن برگ گیاه بابا آدم

 

علل قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های بابا آدم

1-کمی سایه برای آن فراهم کنید

با اینکه بابا آدم باید در نور کامل خورشید زندگی کند، اما گاهی اوقات در کمی سایه رشد بهتری خواهد داشت. اگر لبه برگ‌های بابا آدم شما در حال قهوه‌ای شدن بوده و برگ‌ها در آستانه سوختن هستند، یعنی گیاه بیش از حد نیاز خود نور دریافت می‌کند.

سعی کنید با یک وسیله، سایه موقتی برای آن ایجاد کنید. مانند چترهای بزرگ، صندلی بلند یا حتی یک تکه پارچه که بر ورودی نور کشیده‌اید. ببینید آیا پس از چند روز روند قهوه‌ای شدن متوقف شده است؟
اگر به علت خشک شدن سریع خاک، مجبورید دائما بابا آدم را آبیاری کنید؛ این نیز یعنی نور خورشید زیادی به گیاه می‌تابد.

اگر خورشید مشکل گیاه شماست، آن را به محلی دارای سایه نسبی منتقل کرده یا یک آفتاب گیر برایش مهیا کنید.

2- به آبیاری توجه کنید

آب زیاد یا آب کم، هر دو می‌توانند سبب قهوه‌ای شدن برگ‌ها شوند. اما به نظر می‌رسد کم آبی دلیل قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها باشد.

می‌دانید که بابا آدم از گیاهان آب دوست است، پس بدیهی است که در صورت عدم دریافت آب کافی و دچار شدن به شرایط خشکی، آسیب زیادی خواهد دید.

قبل از آبیاری، خاک گیاه را چک کنید. یک حفره تقریبا 10 سانتی متری در خاک ایجاد کرده و رطوبت آن را بسنجید. اگر خشک بود، باید دفعات آبیاری را افزایش دهید. اگر هنوز خیس بود، چند روزی صبر کنید و دفعات آبیاری را کمی کاهش دهید.

 

برگ های قهوه ای بابا آدم

3- استفاده از حشره کش را محدود کنید

اگر به تازگی برای خلاص شدن از شر شته و یا کنه تارعنکبوتی از حشره کش استفاده کرده‌اید و امروز شاهد قهوه‌ای شدن برگ‌ها هستید، احتمالا آنها دچار سوختگی شیمیایی شده‌اند.

با اینکه این نوع محصولات، برای از بین بردن حشرات موذی مفید هستند؛ اما متاسفانه بعضی از گیاهان واکنش خوبی نسبت به آنها نشان نمی‌دهند. به ویژه اگر بیشتر از مقدار توصیه شده از آنها استفاده کرده باشید. قبل از به کار گرفتن روش‌های شیمیایی و صنعتی، بهتر است روش‌های جایگزین خانگی را امتحان کنید.

کنه تارعنکبوتی و شته را می‌توانید با اسپری کردن هفتگی آب بر سطح برگ‌ها و بدنه گیاه، کنترل کنید. اسپری باید شدت بالایی داشته باشد.

یک مخلوط حشره کش خانگی مانند آب و صابون نیز بسیار کارآمد است، آن را همیشه آماده داشته باشید تا به محض اینکه حشره‌ای را مشاهده کردید، بر سطح گیاه اسپری کنید. بدین شکل گیاه اضطراب کمتری را در مقایسه با مواد شیمیایی تحمل خواهد کرد.

 

4- بیماری‌های قارچی و باکتریایی

لکه‌های باکتریایی و قارچی (مانند فیلوستیکتا) از عوامل تهدید کننده سلامت بابا آدم به شمار می‌روند.

بهترین روش برای کنترل چنین عفونت‌هایی، آبیاری گیاه در ساعات اولیه روز است. آبیاری باید همیشه در سطح خاک انجام شود و هرگز بدنه و برگ‌ها را خیس نکند( پس از بالا آب را بر روی گیاه نریزید.) برگ‌های بیمار را از گیاه جدا کرده و تمامی برگ‌های ریخته شده را دور بریزید. آنها را کمپوست نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *