کاج, کاجیان

درخت کاج نوئل

درخت کاج نوئل

 

این درختچه‌ی زیبا می‌تواند ۲۰۰ سال یا بیش‌تر هم عمرکند. این کاج زیبا و همیشه سبز سرمای هوا را به راحتی تحمل می‌کند و در فضای باز بهترین رشد را دارد. این درخت بومی اروپاست و در روزهای زیبای کریسمس، کاربرد تزیینی دارد. این کاج در صنعت چوب و کاغذ بسیار محبوب است و یکی از با کیفیت‌ترین چوب‌ها را تولید می‌کند. این درخت کاج نوئل را در ایالات متحده به عنوان بادشکن و برای حفظ جنگل‌ها کشت می‌کنند چون ریشه‌های این گیاه در خاک بسیار محکمند و به راحتی جلوی بادهای شدید مقاومت می‌کنند.

 

درخت کاج نوئل

 

جهت خرید عمده یا تکی و اطلاع از قیمت درخت کاج نوئل یا درخت کریسمس از تولیدی هاشم پور یاس از این لینک بازدید فرمایید

 

روش نگهداری کاج نوئل در آپارتمان

 

نور
به ۶ساعت آفتاب کامل در روز نیاز دارد یعنی آفتاب کامل البته سایه آفتاب هم تحمل میکند ولی حجم گلدهی و رشد هم کاهش میابد.

خاک
در هر نوع بافت خاک اعم از شنی ،رسی،لومی به شرط زهکشی خوب و عدم خفگی خاک قادر به زندگی است ولی ازنظر واکنش ،خاک های خنثی تا اسیدی را ترجیح میدهد. ریشه های این گیاه سطحی میباشد بنابراین افتادگی دراثر بادهای شدید در گونه های آن رخ میدهد پس از آبیاری سطحی و زیاد بپرهیزید.

دما
مانند اکثر کاج ها به سرما مقاوم است ولی درکل به خاطر مناطق بومی خود طالب هوای خنک و رطوبت بالا میباشند.

هرس
هرس کردن شاخه های خشک و سرشاخه های سبز برای پر شدن و شاخه زایی بیشتر توصیه میشود.

تغذیه
اگر درخت شما بزرگ است میتوانید از کودهای کند رهاشونده هر ۳یا ۴ماه یکبار استفاده کنید چون درختان بزرگ ریشه های بیشتر و عمیق تری دارند و میتوانند مواد غذایی عمق خاک را نیز مصرف کنند ولی درختان کوچکتر را هر ماه با کوهای کامل تغذیه کنید.

تکثیر
درختی سخت ریشه زا است و به وسیله ی قلمه های چوب سخت در محیط مرطوب و با هورمون های ریشه زایی در آخر پاییز و اوایل زمستان تکثیرمیشود این درختان دارای خاصیت مکان نگاری میباشند یعنی اگر از شاخه های عمودی قلمه گرفته شود درخت عمود رشد میشود ولی اگر از شاخه های افقی قلمه گرفته شود درختی افقی رشد بوجود می آید.

 

درخت کاج نوئل

 

مراحل قلمه زدن کاج نوئل
از شاخه مورد نظر قلمه را به صورت اریب ببرید.
در صورت برگدار بودن، برگهای پایینی حذف و فقط 2 تا 3 برگ باقی بماند.
انتهای قلمه را در هورمون ریشه زایی فرو ببرید.
زمان ریشه دار شدن بستر قلمه ها باید مرطوب باشد. می‌توانید از کشیدن یک پلاستیک شفاف روی گلدان یا بستر قلمه شرایط گلخانه را ایجاد کنید.
بگذارید تا ریشه دهی کامل شود و بعد گیاه جوان را با دقت و بدون جدا شدن خاک اطراف ریشه در خاک مناسب بکارید.

 

کاربرد درخت نوئل در صنعت
درخت نوئل ، چوب بسیار مرغوبی دارد، به همین دلیل مورد توجه تاجران جهان قرار گرفته است.
از آن در تهیه چوب های الواری و تیری، مبل سازی.
مصارف متنوع نجاری، ساختمان سازی و در تولید خمیر کاغذ استفاده می شود.

 

مشکلات درخت کاج کریسمس
درخت نوئل جوان را کنار نوئل بزرگ نکارید. در فصل بهار بخاطر بارندگی و اختلاف دمای شب و روز این درخت مستعد قارچ و در نتیجه سوزن ریزی میباشد پس برای پیشگیری بهتر است با سموم قارچ کش سیستمیک آنرا ضد عفونی کنید، توجه کنید بعد از سوزن ریزی کامل دیگر قارچ کش زدن فایده ای ندارد فقط به جلوگیری از آن کمک میکند. همچنین به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از قارچ و سوزن ریزی هرگز روی برگهای درخت آبپاشی نکنید. در صورتی که در ابتدای سوزن ریزی آن را مشاهده کردید این 4 کار را انجام بدید

1)بریدن شاخه مربوطه و سوزاندن آن
۲)اجازه دهید شاخ و برگ کاملا خشک شود
۳)با کود تقویت کننده درخت را تقویت کنید.
۴)برای جلوگیری سریع قارچ کش بزنید.

 

پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری زیاد

بیماریهای باکتریایی
معمولا به صورت خشک شدن و مردن شاخه های درخت از پایین به سمت شاخه های بالایی خود را نشان میدهد یا سوزن ها به رنگ قهوه ای یا بنفش در می آید. برای پیشگیری از این بیماریها در دوران خشک و تابستان به گیاه هرگز استرس آبی یعنی بی آبی وارد نشود و در صورت دیدن علایم سریعا شاخه های آلوده را هرس کنید و از ته بچینید!

 

درخت کاج نوئل هم انواعی دارد که در ادامه سعی بر این داشتیم که آنها را به شما معرفی کنیم

نوئل سبز
نوئل سبز بومي اروپاست و اغلب به عنوان درخت ايام كريسمس بكار ميرود و از اين رو نام فارسي درخت نوئل ياكاج نوئل به آن اطلاق شده است. نام عربي آن تنوب يا صنوبر صغير ميباشد. در برابر هر نوع آلودگي و گازهاي سمي مقاوم است .

دارای ۲زیر گونه مهم (بالشتکی و اولندروف) میباشد

درخت کاج نوئل

 

نوئل سبز بالشتكي
كوتاه قد و به شكل بالشتك، ارتفاع به ندرت به يك متر مي رسد، گسترش پهناي تاج تا متر، فرم نيم كروي و گاهي در وسط فرورفته، بسيار كند رشد است و در طول سال بيش از ۳ تا ۵ سانتيمتر رشد نمي كندو كاشت آن در باغهاي صخرهاي و پاركها بسيار معمول است.

 

نوئل اولندورف
فرم مخروطی فشرده، ارتفاع ۱.۵تا ۳متر، قطر قاعده ۳متر.

 

نوئل نقره‌ای يا آبي
يكي از زيباترين گونه هاي سوزني برگ است كه به خاطر فرم و رنگ زيبا ي سوزنهاي آن، بيشتر از ديگر گونه هاي جنس نوئل، جهت فضاي سبز و محيط زيست شهري كاشته ميشود. زيستگاه اصلي آن ايالات متحده آمريكاست . ارتفاع ۵۰متر و قطر ۱.۵ آن به ثبت رسیده است. شاخه‌هاي اصلي با زاويه۹۰ درجه و در حلقه ها و رديف‌هاي جدا از هم و شعاعی آرايش يافته‌اند. شاخه‌هاي فرعي به صورت متقابل و افقي قراردارند. تاج آن خوش فرم،مخروطي و متقارن است. سوزنها سخت و نوك تيز ، به طول ۲ تا ۳ سانتيمتر، داراي پاشنه كوتاه، مقطع لوزي شكل و به رنگ سبز مايل به آبي مي باشند و غباري كبود رنگ تمام سطح آنرا مي پوشاند. سوزنها به صورت شعاعي دور تا دور شاخه ها آرايش يافته اند. معمولا در انتهاي شاخه هاي سال قبل آويزان مي شوند. کمبود برخی عناصر مثل ،منگنز و روی و آهن یا قلیایی شدن خاک یا به صورت ژنتیکی با افزایش سن و یا گرمایی زیاد هوا یا اگر از پایین به بالا روی سوزن‌ها نقاط سیاه رنگ مشاهده شد علامت قارچ و بیماری میباشد که باید قارچ کشی شود. در کل تمام این مشکلات باعث تغییر رنگ نوئل آبی به سبز میشود. کاج نوئل آبی خود دو نوع دارد

درخت کاج نوئل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *