گل های آپارتمانی

علت رشد نکردن گل شمعدانی

علت رشد نکردن گل شمعدانی

علت رشد نکردن گل شمعدانی

گل شمعدانی نمایش شگفت انگیزی از شکوفه ها را در تمام تابستان با نگهداری مناسب ارائه می دهند. نکته اصلی تامین آفتاب کافی برای این گیاهان چند ساله حساس برای تولید گل های مداوم است. کود معمولی سرشار از پتاس نیز می تواند پتانسیل شکوفایی آنها را افزایش دهد. اگر گل شمعدانی شما گل نمی دهد، مقصر اصلی کمبود آفتاب، دمای سرد، زهکشی ضعیف خاک یا کودهای غنی از نیتروژن زیاد است.

 

گل شمعدانی

 

دلایل رایج برای علت رشد نکردن گل شمعدانی

گل شمعدانی ممکن است به چند دلیل خوب شکوفا نشود: گیاه شما در سایه زیاد است، خاک غرقابی است، ساقه ها نیاز به هرس دارند یا دما پایین آمده است. گل شمعدانی برای شکوفه دادن به مقدار کافی به نور خورشید در حدود 6-8 ساعت در روز نیاز دارد.ذر این مقاله نحوه نحوه نگهداری شمعدانی را برای شما آماده کرده ایم

بررسی کنید تا مطمئن شوید که نور خورشید نسبت به زمانی که گیاه را برای اولین بار به دلیل درختان یا ساختمان های مجاور قرار دادید تغییر نکرده است. همچنین، آب و هوا می تواند نقش مهمی داشته باشد زیرا شمعدانی ها در دمای زیر 60 درجه فارنهایت به خوبی شکوفا نمی شوند.

گل شمعدانی مقاوم هستند که نور خورشید کافی، خاک مرطوب و دارای زهکشی خوب و هرس سبک داشته باشند. این گیاهان چند ساله در آفتاب کامل، حداقل 4-6 ساعت در روز بهترین گلدهی را دارند.

گیاه شما ممکن است در خاک خیس و پرآب اصلاً شکوفا نکند. اگر گیاه شما قدیمی است، ممکن است لازم باشد آن را تقسیم کنید تا هر دسته به مواد مغذی و رطوبت کافی دسترسی داشته باشد. برای افزایش ظرفیت گلدهی، می توانید با کودهای غنی از پتاس یا کمپوست ارگانیک در بهار تغذیه کنید.

آبیاری بیش از حد یا زهکشی آهسته خاک از شکوفه دادن گل شمعدانی جلوگیری می کند
از حدود 250 گونه، 80 درصد از همه شمعدانی ها (Pelargoniums) بومی آفریقای جنوبی هستند، جایی که تقریباً در تمام سال در خاکی که به دلیل هوای گرم و در بین دوره های بارندگی نادر تا حدودی خشک می شود، گل می دهند.

تکرار شرایط آبیاری و رطوبت خاک زیستگاه طبیعی آنها برای سلامت گیاه و ترویج گلدهی مهم است.

 

گل شمعدانی

 

دو دلیل رایج برای گل ندادن شمعدانی

  1. آبیاری خیلی زیاد به طوری که خاک مرطوب یا مرطوب باقی بماند.
  2. خاکهایی با زهکشی کند مانند خاک رس یا به دلیل مناطق کم باتلاق.

خاک های مرطوب و باتلاقی می توانند به شمعدانی فشار وارد کنند و باعث بیماری های قارچی مانند پوسیدگی ریشه شوند که از تنفس موثر ریشه جلوگیری می کند و پتانسیل شمعدانی را برای گلدهی محدود می کند.

اگر گل شمعدانی شما گل نمی دهد، برنامه آبیاری خود را کاهش دهید تا در فاصله زمانی بین دو آبیاری، خاک تا حدودی خشک شود.

به طور معمول، اگر بارندگی اندکی وجود داشته باشد و فقط زمانی که خشکسالی وجود دارد، شمعدانی ها را در مرزهای باغچه کاشته شده است، باید هفته ای یک بار در طول تابستان آبیاری کنید.

نکته مهم این است که تناوب آبیاری را تنظیم کنید (به طوری که خاک فرصت خشک شدن داشته باشد) متناسب با آب و هوای خاص خود و شرایط آب و هوایی باشد.

برای تعیین اینکه آیا شمعدانی شما نیاز به آبیاری دارد یا خیر، خاک را تا عمق یک انگشت آزمایش کنید، اگر خاک مرطوب است چند روز از آبیاری خودداری کنید اما اگر خاک شروع به خشک شدن کرد، شمعدانی را خوب خیس کنید.

اگر خاک باغ شما باتلاق است، یا به دلیل خاک رس یا خاک فشرده، زهکشی کندی دارد، شمعدانی ها را در گلدان ها، ظروف یا سبدهای آویزان بکارید تا شرایط خاک خشک کننده ترجیح داده شده را تکرار کنید که شانس گل شمعدانی را افزایش می دهد.

اگر خاک به طور مداوم تا منطقه ای با آفتاب کامل و خاک با زهکشی خوب مرطوب است، هر شمعدانی را در اولویت قرار دهید تا چشم انداز نمایش خوب گل ها را افزایش دهید.

شمعدانی ها را همیشه خوب آبیاری کنید(در صورتی که مدت زمان آبیاری مناسبی برای گل تعیین کرده اید) زیرا این کار باعث رشد و استقرار ریشه ها در خاک و افزایش مقاومت گیاهان در برابر خشکی می شود.

 

 علت رشد نکردن گل شمعدانی

 

شمعدانی گلدانی گل نمی دهد

شمعدانی ها به دلیل شرایط زهکشی مناسب در گلدان ها رشد می کنند و گل می دهند، اما ضروری است که گلدان یا ظرف شما دارای سوراخ های زهکشی در پایه باشد تا آب اضافی خارج شود.

در گلدان ها و ظروف بدون زهکشی خوب، خاک باتلاق می شود و گیاه یا در اثر پوسیدگی ریشه می میرد یا تحت تنش آبی قرار می گیرد و گل نمی دهد.

این امر به ویژه در مورد شمعدانی داخلی صدق می کند زیرا باغبان یک نعلبکی یا گلدان بیرونی تزئینی قرار می دهند تا از تخلیه آب از ته گلدان و روی مبلمان شما جلوگیری کند، بنابراین همیشه مطمئن شوید که آب از گلدان خارج می شود تا خاک به آب تبدیل نشود.

برای شمعدانی گلدانی در فضای باز، گلدانی به قطر 30 سانتیمتر را توصیه می کنیم تا مطمئن شوید که گلدان ظرفیت خاک کافی و در نتیجه مواد مغذی برای گل شمعدانی را دارد.

در آب و هوای گرم، گلدان بزرگتر ظرفیت نگهداری رطوبت را دارد و در روزهای گرم خیلی سریع خشک نمی شود.

کاربرد کود برای گلدهی شمعدانی گلدانی اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا ریشه می تواند مواد مغذی موجود در گلدان را تخلیه کند که باعث کاهش گلدهی می شود.

شمعدانی

 

آفتاب کافی برای گل شمعدانی نیست

یکی از عوامل موثر در ترویج گل ژرمانیوم میزان نور خورشید در روز است.

برای شکوفه‌های قوی‌تر، شمعدانی‌های خود را در مکانی با حدود ۶ ساعت آفتاب در روز قرار دهید.

سایه زیاد باعث می شود شمعدانی ها ساق پا رشد کنند و گل های بسیار کمتری به نمایش بگذارند.

آفتاب صبح به دنبال سایه بعد از ظهر برای اکثر آب و هواها و بیشتر ارقام شمعدانی برای گلدهی و برای یک گیاه سالم ایده آل است.

در آب و هوای سردتر مانند شمال غرب اقیانوس آرام یا انگلستان، شمعدانی ها در آفتاب کامل به بهترین وجه گل می دهند. در حالی که در آب و هوای گرم‌تر مانند کالیفرنیای جنوبی یا مدیترانه شمعدانی می‌تواند تا حدودی از آفتاب سوزان نیمه‌روز محافظت کند، از این رو ترجیح می‌دهند آفتاب صبحگاهی و سپس سایه را ترجیح دهند.

اگر گل شمعدانی شما گل نمی دهد، اگر در خارج از منزل هستید آنها را به آفتاب کامل و در داخل یک پنجره آفتابی در داخل خانه منتقل کنید تا شمعدانی انرژی لازم برای گلدهی را داشته باشد.

 

خرید عمده گل شمعدانی

 

کود زیاد از گلدهی گل شمعدانی جلوگیری می کند

شمعدانی ها لزوما تغذیه کننده های سنگینی نیستند، بنابراین کوددهی بسیار مکرر یا با غلظت زیاد می تواند باعث رشد شاخ و برگ به قیمت گل ها شود.این مورد به ویژه در مورد کودهای نیتروژن بالا صادق است.

 

دمای خنک از گلدهی جلوگیری می کند

شمعدانی ها می توانند در تمام طول سال در شرایط بهینه مانند شرایط زیست بومی خود در آفریقای جنوبی گل دهند و تنها در آب و هوای سردتر زمانی گل می دهند که دمای شبانه به طور مداوم بالای  12 درجه سانتیگراد باشد.

بنابراین دلیل اینکه گل شمعدانی شما گل نمی دهد ممکن است فقط به این دلیل باشد که فصل سرما است و آنها منتظر هوای گرمتر هستند.هنگامی که هوا به طور مداوم گرم بماند، شمعدانی ها می توانند در تمام تابستان گل دهند تا زمانی که دما در پاییز کاهش یابد.

شایان ذکر است که نوسانات قابل توجه دما می تواند به شمعدانی ها استرس وارد کند، بنابراین انتقال شمعدانی گلدانی از یک خانه گرم به باغ نسبتاً خنک تر می تواند باعث شوک شود که می تواند از گلدهی جلوگیری کند.

شمعدانی ها را برای چند ساعت در روز به مدت حدود 2 هفته به بیرون از منزل منتقل کنید، به تدریج زمان آنها را در خارج از منزل افزایش دهید تا آنها را با کنتراست دما درآورید و احتمال اینکه شمعدانی کمتر دچار شوک شود و در نتیجه احتمال گل دادن بیشتر است.

به خاطر داشته باشید که گل شمعدانی معمولاً یخبندان را تحمل نمی کند و اگر در گلدان قرار داده شود باید به داخل خانه آورده شود

 

فروش عمده گل شمعدانی

 

شرایط خاک برای شکوفه دادن گل شمعدانی لازم است

شمعدانی ها به خشکی و گرما مقاوم هستند اما برای رشد و گلدهی به شرایط خاکی خاصی نیاز دارند:

شمعدانی ها به خاکی سبک و سست نیاز دارند تا امکان تنفس ریشه و زهکشی خوب فراهم شود (شمعدانی ها خاک مرطوب را تحمل نمی کنند). قبل از کاشت، منطقه کاشت را با کمپوست چند منظوره اصلاح کنید و از مناطق طبیعی باتلاق یا مرطوب باغ خودداری کنید.
خاکهای رسی سنگین، خاک فشرده، هر خاکی که زهکشی کند دارد، برای رشد شمعدانی مناسب نیست و به جای آن باید در گلدان، ظروف یا سبدهای آویزان بکارید.
هر چه خاک شما شنی تر یا کم مواد مغذی باشد، برای گلدهی شمعدانی ها به استفاده از کود بیشتر نیاز است. یک کود همه منظوره برای شمعدانی ها مناسب است، اما زمانی که گل ها ظاهر می شوند، کود با پتاسیم بالاگل های بیشتری را در طول تابستان افزایش می دهد.در خاک های سبک با زهکشی خوب، اصلاح شده با مقدار زیادی کمپوست (و با استفاده از کود)، شمعدانی ها به احتمال زیاد مقدار مناسبی گل را نشان می دهند.

 

فروش گل شمعدانی در کرج

 

هرس شمعدانی برای کمک به شکوفه دادن

اگر گل شمعدانی را کوتاه کنید و گل‌های که تقریبا از بین رفته اند را هرس کنید، شکوفه‌های جدید می‌دهد. اگر سر گل های قدیمی را حذف نکنید، گیاه انرژی خود را روی تولید بذر متمرکز می کند و جوانه های جدید را متوقف می کند. هنگامی که گل ها شروع به قهوه ای شدن کردند، باید با دست یا یک قیچی هرس، ساقه را درست از زیر مفصل جدا کنید. مفصل که گره نیز نامیده می شود، یک برآمدگی کوچک روی ساقه است که در آن یک برگ جدید رشد می کند یا در حال رشد است. این هرس سبک را می توان در تمام تابستان انجام داد تا شمعدانی های شما مرتب و پر از شکوفه نگه داشته شوند.

 

گل شمعدانی

 

کود دادن شمعدانی برای کمک به شکوفه دادن

تغذیه شمعدانی  با  کود مایع با پتاسیم بالا می تواند به گلدهی آن در تمام تابستان کمک کند. در طول فصل رشد هر دو هفته یکبار کود بدهید و برای جلوگیری از تجمع املاح کود، آب کافی تهیه کنید. از کودهای حاوی نیتروژن پرهیز کنید، که باعث رشد رویشی به قیمت گلدهی می شود. از سوی دیگر، پتاسیم با افزایش جذب آب و کمک به گیاه در سنتز قندهای مورد نیاز برای غذا، گلدهی را تقویت می کند.

چگونه شمعدانی پرگل داشته باشیم

برای تشویق شمعدانی   خود به تولید شکوفه های بیشتر، آن را در تمام تابستان خشک نگه دارید. گلهای در حال حشک شدن را کوتاه کنید و هر دو هفته یکبار با کودهای حاوی پتاسیم شروع به تغذیه گیاه کنید. اگر ریشه ها از گلدان بیشتر شده باشند یا خاک دوباره پر نشده باشد، ممکن است نیاز به گلدان مجدد داشته باشند. ظرف بیش از حد بزرگ می تواند گلدهی را متوقف کند در حالی که گیاه روی پر کردن ریشه های خود تمرکز می کند.

گیاهان مسن باید هر 3-5 سال یکبار تقسیم شوند تا توده ها جوان شوند و فضای کافی برای دسترسی گیاهان به مواد مغذی از خاک فراهم شود.

محیط گلدهی ایده آل برای گل شمعدانی مکانی گرم و سبک با کود خوب است که مرطوب نگه داشته می شود، اما غرق در آب نیست. گلدان ها باید دارای سوراخ های زهکشی باشند تا در گودال های آب قرار نگیرند. شمعدانی ها به اکسیژن در اطراف ریشه خود نیاز دارند به همین دلیل باید از آبیاری بیش از حد خودداری شود.

 

 

چرا گل شمعدانی گل نمی دهد؟

  • سایه خیلی زیاد
  • دمای سرد (زیر 60 درجه فارنهایت)
  • خاک غرقابی
  • گل‌های مصرف‌شده به دانه می‌روند
  • نیتروژن بیش از حد
  • گیاهان قدیمی باید تقسیم شوند

 

نکات کلیدی در مورد شمعدانی ها:

  • اگر خاک دائماً مرطوب، سایه زیاد، کود نیتروژن بالا، دمای سرد یا در گلدان های کوچک با مواد مغذی محدود باشد، شمعدانی ها گل نشان نمی دهند.
  • شمعدانی ها برای گلدهی به خاکی با زهکشی خوب، آفتاب کامل، کود پتاسیم و دمای ثابت بالای 12 درجه سانتیگراددر شب نیاز دارند.
  • شمعدانی ها از آفریقای جنوبی هستند و برای رشد و گلدهی ترجیح می دهند که خاک بین دوره های آبیاری تا حدودی خشک باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *